آیا پیروان تصوف در حاکمیت قزاقستان نفوذ دارند؟

قزاقستان به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک خود در طول قرن ها میزبان حکومت ها و مردم مختلف بوده که هر کدام از ادیان و مذاهب متعدد و مختلفی برخوردار است. در قزاقستان جدید این امر به ویژگی این کشور تبدیل شده که به شکل گیری رواداری و بردباری خاص ملت قزاق کمک کرد. متاسفانه نیرو های خارجی زیادی وجود دارند که از این ویژگی قزاق ها سوءاستفاده می کنند و یکی از این افراد عصمت الله ماگزوم بوده که پس از استقلال قزاقستان سعی داشت عقیده شبه تصوف خود را در میان قزاقستانی ها ترویج دهد. در این گزارش به فعالیت های گروه عصمت الله، رسوایی های مرتبط با طریقت یسویه و احتمال وجود پیروان آن در میان مقامات دولتی کشور بررسی می گردد.

تغییر در ساختار سیاسی در یک دولت ناگزیر تغییر نگرش مجدد نسبت به دین را به همراه دارد و قزاقستان نیز از این سرنوشت کنار نمانده است. به نظر می رسد برای قزاقستان، که دغدغه اصلی تصوف، جریان عرفانی در اسلام است. این جریان هم مسلمانان و هم پیروان سایر ادیان قزاقستان چند مذهب را تهدید می کند، زیرا راه دیگر رسیدن به خدا و حقیقت را به رسمیت نمی شناسد و هیچ شانسی را حتی برای آتئیست ها نمی گذارد، زیرا به نظم اجتماعی موجود و به طور کلی ایده یک دولت سکولار تجاوز می کند.

انصافاً، باید گفت تصوف به عنوان جزء لاینفک اسلام، جریان جدیدی نیست، و افزون بر این، در شکل سنتی و شرعی خود هیچ خطر اخلاقی و سیاسی ندارد. چنین جریان های عرفانی را می توان در تاریخ هر دینی یافت.

شیوخ و طریقت

در قزاقستان، تصوف به عنوان یک جریان معنوی در اسلام، به اندازه برخی از کشورها رواج ندارد. با این حال، افراد و سازمان هایی هستند که ممکن است اندیشه های تصوف را ترویج کنند یا با این جریان در ارتباط باشند.

در این شاخه، معلمان روحانی و شیوخ (مربیان) در طریقت های مختلف تصوف وجود دارند که ممکن است در قزاقستان پیروانی داشته باشند.برخی از سازمان های اسلامی و گروه های اجتماعی در قزاقستان ممکن است به عنوان بخشی از فعالیت های خود از آموزه های تصوف حمایت و ترویج کنند. با این حال، برخی از گروه‌های صوفی ممکن است خود را مسلمان «واقعی‌تر» بدانند، که می‌تواند باعث ایجاد تفرقه در امت - جامعه مذهبی - و افزایش نزاعهای مذهبی شود.

جادوگران قدرتمند

تصوف پس از شکل گیری در قرون ۱۰-۱۲ میلادی و همزمان با نفوذ به قلمرو قزاقستان، در واقع پیشتاز استقرار اسلام در میان ساکنان استپ کوچ نشین شد. اکثر مقدسین مورد احترام قزاق ها نظیر خواجه احمد یسوی، آریستان باب، بکت آتا و غیره از صوفیان بودند.

در دوران باستان، صوفیان را نه تنها راهبان درویش سرگردان فقیر، بلکه جادوگران واقعی نیز می دانستند که به قول امروزی، دارای توانایی های پاراسایکولوژی قدرتمندی بودند. شواهد تاریخی از آموزش بکت اتا در مدارس سمرقند و بخارا به جا مانده است که در آنجا ثبت شده است که او پس از اتمام تحصیل می توانست افکار مردم را بخواند، از دیوارها عبور کند، بالای زمین شناور شود و غیره. این جادوگری است که شباهت میان صوفیان حماسی و همطرازان امروزی آنها را از بین می‌برد: صرفاً کیمیاگری دومی مفهوم سیاسی مشخصی دارد.

رهبران و مریدان

تاریخ معاصر "تصوف قزاق" از سال ۱۹۹۷ آغاز می شود، زمانی که عصمت الله مگزوم (مکسوم، عبدالغفار مکسوم  اولی) از پاکستان (به گفته منابع دیگر، از افغانستان) به قزاقستان آمد و سپس تابعیت این کشور را گرفت. واقعیت این است که نوآموزان صوفی (مریدها) صرفاً باید با راهنمایی یک مربی معنوی راه معنوی خود را به پایان برسانند و تا همین اواخر عصمت الله چنین رهبری برای صوفیان قزاق بود. با ورود به کشور، در مسجدی در نزدیکی آلماتی مستقر شد و در آنجا مدرسه ای را تأسیس کرد و شروع به آموزش مریدان جدید کرد.

با این حال، اولین تلاش او به شکست خورد و رهبر خارجی از قزاقستان اخراج شد. اما عصمت الله هنوز جهاد قزاقستانی خود را از دست نداده است. فرقه صوفیه از سال ۲۰۰۲ تحت عنوان انجمن عمومی «اعتقاد. دانش. زندگی» به فعالیت خود در کشور ادامه داده است.

طرفدار پوتین

گروه عصمت الله با عنوان جهریه در اواسط دهه ۱۹۹۰ گسترش یافت. او در رشد خود دو مرحله را پشت سر گذاشت. در ابتدا در روستای کاراسو در استان آلماتی قرار داشت. با این حال، در اواخر دهه ۱۹۹۰ به دلیل اینکه مدرسه ای که در این مسجد فعالیت می کرد در اداره دینی مسلمانان قزاقستان ثبت نشده بود، ممنوع شد و عصمت الله از قزاقستان اخراج شد. از ابتدای سال ۲۰۰۰، این گروه صوفی دوباره فعالیت خود را در منطقه مامیر در شهر آلماتی از سر گرفته است.

اعضای این گروه بارها و بارها تلاش کردند تا در مراجع قضایی ثبت نام رسمی کسب کنند. در ابتدا نتوانستند بنیاد خیریه شاهکریم را افتتاح کنند. سپس انجمن عمومی سراسری  « اعتقاد. دانش. زندگی» سازماندهی شد که دارای ۱۷ شعبه و ۱۶ اداره در سراسر قزاقستان است. تحت حمایت این سازمان، گروه آواز «یسوی» با اجرای حکمت های خواجه احمد یسوی و دیگر روایات صوفیانه فعالیت می کرد و هفته نامه سراسری «اوش کیان» منتشر می شد.

دکترین اصلی عصمت الله با این واقعیت توجیه می شود که او با یک مأموریت ویژه به قزاقستان آمد که در خواب به او نازل شد یعنی بازآفرینی یک اسلام تجدید شده با محوریت قزاقستان.در همین حال، اداره دینی مسلمانان قزاقستان در سال ۲۰۰۵ با صدور فتوایی، آموزه‌های عصمت‌الله را مغایر با شرع دانست، اما فعالیت‌های انجمن منع قانونی نداشت.

همچنین اطلاعاتی در اینترنت منتشر شد مبنی بر اینکه عصمت الله و مفتی عالی روسیه طلگات تاج الدین هم در ایمان و هم در زندگی با هم دوست هستند و برخی نیز این دومی را سرهنگ اداره کل اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه می نامند.

آیا پیروان تصوف در حاکمیت قزاقستان نفوذ دارند؟

عصمت الله (راست) و تالگات تاج الدین (چپ)

شاید از اینجاست که سخنان عصمت الله در مورد پوتین به عنوان مهدی (مسیح) که به مبارزه با شر جهانی فراخوانده شده است و او با دجال یعنی با آمریکا و غرب دسته جمعی مبارزه خواهد کرد.

شفا از طریق مناسک

حامیان عصمت الله و صوفی گری با ظرافت عمل می کنند و پایه های قومی را برای آموزش خود به ارمغان می آورند و حافظه جمعی مردم قزاق و مؤلفه مذهبی آن را یادآوری می کنند که برای درک و روند احیای اسلام در قزاقستان و تصوف به عنوان بخشی ارگانیک آن مهم است.

در این آموزه، رهبر دینی و پیروانش مراسمی جمعی را انجام می دهند که ترکیبی از سه تا چهار نوع ذکر جهر («ذکر یا صدای بلند») است. ترکیب اجتماعی پیروان ناهمگون است و می توان آنها را به طور مشروط به ۴ قشر تقسیم کرد: ۱. افراد عادی (کارگران، رانندگان تاکسی، بیکاران، بازنشستگان، کارمندان پایین دست نهاد های دولتی). ۲. دانش آموزان؛ ۳. تجار کوچک و متوسط؛ ۴. روشنفکران. اکثر آنها قزاق های جوان و میانسال هستند. در میان آنها همچنین می توان روزنامه نگاران، دانشمندان جوان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارمندان شرکت های مختلف و اساتید دانشگاه را یافت.

همانطور که پژوهشگر باباجانوف نوشته بود، آنها تصوف را لایه‌ای واقعی از فرهنگ ملی می‌دانند که تحت تأثیر نفوذ شوروی و سایر کشورها قرار نگرفته و از طریق احیای آن می‌توانند هویت ملی خود را در برابر چالش‌های جهانی شدن در شرایط انحطاط معنوی حفظ کنند.

مجموعه ای از دلایل روانی و اجتماعی برای پیوستن به تصوف نیز برجسته شده است. لایه خاصی از دختران و زنانی تشکیل شده است که (در اتاقی جداگانه) در مراسم و مجالس شرکت می کنند. برای برخی از دختران، این مسیر خودشناسی و آشنایی با فرهنگ باستانی قزاقستان است، راهی برای غلبه بر بیگانگی در یک شهر بزرگ و یافتن یک گروه مناسب برای ارتباط است. برای دیگران امیدی برای شفای بیماری است. شیخ عصمت الله امکان شفا را از طریق مشارکت در مناسک صوفیانه از طریق مراجعه مداوم به خداوند برای شفا اعلام کرد.

"آگاهی روشن"

پس از جمع آوری گروه هواداران، در سال ۲۰۰۶  رونمایی کتاب عصمت الله مکسوم "استدلال ذکر جهر" در آلماتی برگزار شد. در مقدمه آن آمده است که «ذکر جهر» (ذکر با صدای بلند، عبادت به یاد خدا) جزء مهمی از تعلیم «علم حال» در مورد خودسازی معنوی فرد در مکتب دینی و اخلاقی یسوی است .

هدف از این آموزه تهذیب قلب و روشنگری ذهن است و روش شناسی عملی برای رسیدن به این هدف مبتنی بر اجرای جمعی آیین «ذکری جهر» است. و تصادفی نیست که «قلب مخلص»، «آگاهی نورانی» و «بصیرت دل» مقوله‌های محوری در آموزه‌های آبای، شاهکریم، مشهور یوسف و ابوبکر کردری هستند. یعنی به تدریج به این واقعیت منتهی می شود که مشهورترین نام های استپ به تصوف اظهار می کردند.

قابل توجه است که نظرات مثبتی بر این کتاب توسط دانشمندان مشهور، دکترای علوم و اساتید مانند آشیربیک مومینوف، م.سابیتوف، م.میرزاخمیتوف داده شده است. و نویسنده فقید دیدخمت آشیمخان از انتشارات آلاش نظر مثبت خود را بیان کرد که با هزینه شخصی کتاب را منتشر کرد.

محکوم شدند

در سال ۲۰۰۵ و در سال های بعد، رسوایی های متعددی با صوفیان همراه شد. پس از انتشار کتاب و در نهایت پس از بررسی فعالیت‌های جنبش اجتماعی «عقیده. دانش. زندگی» که عصمت الله از طریق آن فعالیت های خود را انجام می داد، وی و برخی از یارانش به حبس محکوم شدند.

در زمانی که رئیس طریقت جهری در زندان بود، اطلاعاتی درباره وی در رسانه ها منتشر می شد. در سال ۲۰۱۹، عصمت الله از زندان آزاد شد و در بهار ۲۰۲۰، نشریاتی در مورد عصمت الله، رسالت او، اجداد مقدس، سرنوشت سخت اورالمان (قزاق قومی که به قزاقستان برگشت) و همچنین فیلم های ضبط شده از اجراهای گروه موسیقی یسوی در صفحات اینترنت منتشر شد. در پایان ماه مارس ۲۰۲۰، پیام‌های جداگانه‌ای از سوی عصمت‌الله به روسای جمهور قزاقستان، ترکیه، روسیه و آمریکا در یوتیوب منتشر شد و از آنها خواستار خواندن گسترده ذکر شد.

همگام با پیشرفت

به گفته آیگریم تمیربایوا، محقق مذهبی در قزاقستان، صوفیان نیز از فناوری های جدید استفاده می کنند: طیف گسترده ای از شبکه های اجتماعی، پخش زنده، پادکست های ویدیویی و صوتی، دوره های آنلاین به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره صوفیان مدرن تبدیل شده است  که به تبادل نظر و توسعه یک شبکه جهانی صوفی کمک می کند.

به گفته وی، شرکت کنندگان در این جوامع، افزون بر اصول دینی، با طیف گسترده ای از پیوندهای اجتماعی و اقتصادی متحد می شوند از جمله ایجاد یک تجارت مشترک، توسعه شبکه های کارآفرینی و غیره.

شایان ذکر است که نظر اداره دینی مسلمانان قزاقستان در مورد گروه های صوفی منفی است. در سال ۲۰۱۶، کانال یوتیوب Dinislam ویدیویی با عنوان "درباره عصمت الله و قربانعلی" منتشر کرد که در آن اشتباهات گروه های صوفی فعال در قزاقستان از دیدگاه اسلام رسمی توضیح داده شد. توجه داشته باشیم که در خود اداره مفتیات ائمه به دو گروه تقسیم بندی می شوند، آنهایی که در ترکیه تحصیل کرده اند و کسانی که در کشورهای عربی آموزش دیده اند.

ترکیه در مقابل لیسه های "خود"

در مورد ترکیه، یادآور می‌شویم که لیسه‌های قزاق-ترکی (KTL) که در قزاقستان فعالیت می‌کنند، اغلب با ایده‌های گسترش تصوف در قزاقستان مرتبط هستند. اکنون آنها به "لیسه های نوآوری بیلیم" تغییر نام داده اند.

آنکارای رسمی معتقد است که لیسه های قزاق-ترکی توسط یکی از پیروان واعظ مذهبی فتح الله گولن ساکن ایالات متحده تاسیس شده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، مخالف خود را به دست داشتن در شورش نظامی ۸ سال پیش، زمانی که ارتش، به گفته آنکارا، قصد انجام کودتا را داشت، متهم کرد. در پی این رویدادها، ترکیه از قزاقستان خواست تا تمامی ۳۳ لیسه را که آنکارا آنها را مرتبط با گولن می‌داند، بررسی کند.

در ۶ آگوست ۲۰۱۶، نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان، در جریان سفر به ترکیه، در دیدار با اردوغان، قول داد که فعالیت لیسه های قزاقستان-ترکیه را بررسی کند و اعلام کرد که هرکسی را که "ارتباطات آن با تروریسم " مشخص شود، به ترکیه تحویل خواهد داد.

قابل ذکر است که رئیس بنیاد "لیسه های نوآوری "بیلیم" وزیر آموزش و علوم جمهوری قزاقستان بود.

سیاستمداران، و همچنین بسیاری از دانشمندان و روزنامه نگاران، گمان می کنند که برنامه های این مؤسسات، اندیشه های طرفدار ترک و مذهبی را القا می کند که می تواند رژیم های سکولار را تهدید کند.

نوزات اویانیک، سفیر سابق جمهوری ترکیه در جمهوری قزاقستان از مقامات خواست تا اقداماتی را علیه لیسه های قزاقی-ترکی انجام دهند. نوزات اویانیک گفت: "موسسات آموزشی که در قلمرو جمهوری قزاقستان فعالیت می کنند و از نام "مدرسه قزاق-ترکی" یا "لیسه قزاق-ترکی" استفاده می کنند، هیچ ارتباطی با ارگان های دولتی کشور ما ندارند.»

اسامی رسوایی

در رابطه با عصمت الله گورو قزاق تصوف در قزاقستان، باید خاطرنشان کرد که همانطور که رسانه ها نوشتند، او توسط گالیم بوکاش یک شرق شناس، فارغ التحصیل دانشگاه ملی فارابی،  به قزاقستان آورده شد، که برادران مذهبی به او به طور مداوم در صعود حرفه ای از معاون رئیس تلویزیون دولتی "قزاقستان-۱" به معاون شهردار آلماتی کمک کردند. وی در معاونت در حوزه عقیدتی و اجتماعی قرار گرفت تا بدون مانع افراد  را به صفوف فرقه جذب کند و نفوذ آن را به آموزش و پرورش، جوانان و اقشار مختلف  اجتماعی گسترش دهد.

در ۱ سپتامبر ۲۰۰۴، خدمات ویژه جمهوری قزاقستان درباره قدرت رو به رشد جنبش صوفی به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی کشور جوان اعلام کرد. با این حال، هیچ کس توجه زیادی به این بیانیه نه در اداره ریاست جمهوری و نه در استانداری ها نشان نداد.

گفتنی است بعداً در سال ۲۰۱۰، یادداشتی با  عنوان «در مورد استفاده از ایدئولوژی مذهبی افراطی «تصوف» برای بی ثبات کردن وضعیت اجتماعی-سیاسی قزاقستان» از سوی برخی سرویس های ویژه در اینترنت منتشر شد. در این یادداشت آمده است:

تجزیه و تحلیل اطلاعات عملیاتی و عمومی نشان داده است که از سال ۲۰۰۹ نیروهای مخرب تلاش هایی برای بی ثبات کردن اوضاع اجتماعی، اظهارات تحریک آمیز و ابراز علناً قصد برگزاری جلسات، راهپیمایی ها و تجمعات غیرمجاز داشته اند. روشنفکران خلاق قزاق زبان، دانشجویان و کارگران شرکت های بزرگ عمداً به عنوان مخاطبان برای انتشار بیانیه های مخرب انتخاب می شوند. خواسته های خلاف قانون اساسی و همچنین خواسته هایی که تحقق آنها آشکارا غیرممکن است اعلام می شود.

آیا پیروان تصوف در حاکمیت قزاقستان نفوذ دارند؟

در آن نام های بسیاری از مقامات وقت قزاقستان اعلام شدند. همانطور که گفته شد، «در جریان تحلیل‌ها مشخص شد که سازمان‌دهندگان تجمعات غیرقانونی ممکن است جامعه مذهبی «طریقت عصمت‌الله» باشند.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «در سال ۲۰۰۵، نورژان قاسمبایف، دانش آموز مدرسه شاهکریم در آلماتی، با بریدن گلوی خود، خودکشی کرد. اما پس از مداخله تاژین دبیر شورای امنیت جمهوری قزاقستان ، پرونده جنایی منتفی شد. رهبر معنوی فرقه، عصمت الله مگزوم، با کمک عوامل سرویس اطلاعات خارجی بارلاو، قزاقستان را ترک کرد. ابزار اصلی برای ترویج دکترین یسوی شرکت رادیو و تلویزیونی قزاقستان-۱ بود که گالیم دوسکن تا بهار ۲۰۰۶ مسئولیت آن را برعهده داشت.»

از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، این شبکه تلویزیونی به سخنگوی ایدئولوژیک «صوفیان» تبدیل شد. کارمندان قزاقستان-۱ برای وفاداری به آموزه‌های یسوی تحت گزینش سخت‌گیرانه قرار گرفتند. ده ها روزنامه نگار مخالف اخراج شدند. همچنین حضور صوفیان در مراکز خرید و سرگرمی آلماتی و کازرادیو و در شرکت آلماتی ژارناما کشف شد. در موسسات آموزشی نیز مانند دانشگاه پلی تکنیک، دانشگاه فارابی و غیره، فرقه های جوانان صوفی با عنوان گروه های "آبژیات"، "تمیرکازیک"، "شغات" وجود داشت. آنها توسط سیات ایبرایف دکتر علوم فنی، استاد مؤسسه پلی تکنیک، نماینده سابق مسلخات آلماتی ​​حمایت می شدند.

نقل قول مورد نیاز

همچنین گزیده هایی از این یادداشت نیز مستحق نقل قول گسترده است: « شهرداران مناطق، نواحی، افسران عالی رتبه اطلاعاتی که برخی از آنها از پیروان معنوی و عقیدتی آموزه های «تصوف» هستند، به عنوان مثال، شهردار منطقه بینیئو، ژنرال های کمیته امنیت ملی عبدیکازموف ک. و عیسیبیکوف آ. از «عقیده.دانش.زندگی» حمایت فعال دارند.»

مشخص شده است که حمایت این فرقه توسط مارات تاژین، دبیر شورای امنیت جمهوری قزاقستان،  دارخان کالتایف معاون سابق رئیس حزب "نور وطن" ، آبیش ککیل بایف سناتور سابق صورت می گرفت. (همه چیز به زودی توسط منابع مخفی اطلاعات مسدود شده است).

در آتیراو، ریاست اداره محلی کمیته امنیت ملی به نمایندگی از رئیس و معاون رئیس، مستقیماً منافع گروه «عقیده.دانش.زندگی» را لابی می کردند. در ۴ مارس ۲۰۱۰، تحت حمایت این افراد، کنسرتی توسط گروه موسیقی در ساختمان تئاتر منطقه ای برگزار شد و پس از آن "گفتگو در مورد موضوعات معنوی" برگزار شد.

فعالیت های این انجمن به این واقعیت منجر شده است که امروزه اصول ایدئولوژیک "تصوف" نوعی پناهگاه معنوی برای اکثریت جنبش های ملی - میهنی در قزاقستان است. مناطقی که بیشترین حضور گروه عقیده.دانش.زندگی عبارتند از شهر سمی  (قبیله نایمان)، مانگیستائو (قبیله آدای)، چیمکنت، قزل اوردا، آتیرائو.

رسوایی ها به نفع آنها بود

برخی از رسانه ها نوشتند که صوفی ها در طول فعالیت خود در قزاقستان، در صفوف خود قوی تر شدند. صوفیان قبلاً هلدینگ‌های رسانه‌ای را کنترل می‌کردند، تاجران بزرگ و عناصر جنایتکار برای ارائه تمام کمک‌های ممکن در توسعه این سازمان ترکیبی  باطنی و اسلامی شتافتند.

در این میان، رسوایی‌ها با صوفیان به نفع اداره مفتیات بود تا موقعیت خود را در مبارزه با جنبش‌های غیرسنتی، از یک سو، و از سوی دیگر، با سازمان‌های مذهبی مستقل از از این اداره تقویت کند. وقایع بعدی نشان داد که مفتیات نسبت به جوامع صوفی بدون توجه به مخرب بودن یا میانه رو بودن آنها موضع منفی گرفت. چنین تصویری شکل گرفت که اداره دینی مسلمانان قزاقستان در موضع اسلام ارتدوکس است که تصوف را به رسمیت نمی شناسد، یسوی را به رسمیت نمی شناسد و تصوف را بدعت و توهم می داند.

نمایندگان صوفی؟

در ژوئیه ۲۰۱۱، محاکمه در آلماتی ادامه یافت، که در آن عصمت الله رهبر جامعه صوفی قزاقستان ، سیات ابرایف رهبر جامعه صوفی آلماتی و سایر طرفداران تصوف به عنوان متهم محاکمه شدند. در مجموع ۹ متهم در دادگاه حضور داشتند.

ابزل کوسپانوف یکی از وکلای آنها که اکنون نماینده مجلس است و از سیات ابرایف دفاع می کرد، گرایش صوفیانه انجمن «عقیده.دانش.زندگی» را انکار نکرد. با این حال، در همان زمان، او به طور قاطعانه ایدئولوژیک رادیکالی این انجمن را رد کرد.

۱۰ سال بعد، همانطور که stan.kz نوشت، ابزل کوسپانوف اعلام کرد:

- بعد از شروع همکاری با صوفیان، مرا در کشور شناختند. چشمانم به بسیاری از واقعیت ها باز شدند. بعدها گروهی به سرپرستی سنجر کریمبایی کتابی منتشر کردند و به کار خود ادامه دادند. من هم در انتشار کتاب شرکت کردم. من شخصا حمایت مالی چاپ کتاب «از آلدی تا اپیبک» را داشتم. بیسن کورانبک نیز در این امر کمک کرد.

وی در ادامه افزود:

 - افرادی درباره وابستگی من به کمیته امنیت ملی سخن می گویند. شایعات مختلفی در مورد من وجود دارد. اما من به هیچ یک از آنها اهمیت نمی دهم. زیرا «مردی خداترس هستم». او گفت: صوفی بودن دنیای آسانی نیست. آرزوی من صوفی شدن است. این باید محقق شود.

همچنین بر اساس شایعات منتشر شده، در مجلس، در میان همکاران کوسپانوف در اتاق جلسه، هم گروههای مذهبی نیز می نشینند، از جمله ادیل ژانبیرشین، ارمورات باپی، رینات زایتوف، ماکسات تولیکبای و آیدوس ساریم که زمانی نیز از صوفیان حمایت می کردند اما اکنون کناره گرفته اند.

اختلاف در خانواده

یک سال و نیم پیش، در نوامبر ۲۰۲۲، در روزنامه Abai.kz. مقاله ای تحت عنوان "صوفیان نقشه ای برای به دست گرفتن قدرت در قزاقستان تجویز کردند" - در مورد اختلاف بین صوفیان قزاق منتشر شد. پسر یکی از طرفداران این جریان در شبکه های اجتماعی از عصمت الله ماگزوم رهبر صوفیان قزاق انتقاد کرد. یکی از رهبران جنبش، پروفسور سیات ابرایف، ​​این رفتار مرد جوان را دوست نداشت. 

چینگیس کریمبای، پسر سنجر کریمبای روزنامه نگار قزاق و صوفی، صوفیان را متعصب خواند. او نوشت: با مشاهده فعالیت های متعصبان صوفی که می گویند مهدی در روسیه ظاهر می شود و پوتین دست خود را به سوی او دراز می کند، می فهمم که چرا آتاتورک به آزار و اذیت افراد مذهبی سرنوشت ساز ترکیه پرداخت.

دلایل اختلاف میان صوفیان قزاق به تفصیل در وب سایت Serke.org شرح داده شده است. به نوشته این نشریه، سنجر کریمبای می خواهد جای عصمت الله رهبر صوفی را بگیرد که این روزها پسرش را به سفرهای خارجی می برد و او را جانشین خود معرفی می کند.

قانون اساسی کمک می کند

توجه به این نکته ضروری است که همه صوفیان در قدرت لزوماً خطرناک نیستند. با این حال، هنگام ارزیابی پیامدهای تأثیر صوفیانه بر سیاست و حکومت، باید برخی از عواملی را در نظر گرفت.صوفیانی که دارای مناصب عالی دولتی هستند، ممکن است تلاش کنند تا اعمال عرفانی یا مذهبی را به نهادهای دولتی وارد کنند که می تواند منجر به تبعیض مذهبی یا نفوذ نادرست دین بر سیاست شود.

قدرت صوفیان می تواند منجر به محدودیت تحقیقات علمی و اجتماعی بر اساس الگوی سکولار شود که می تواند پیشرفت و توسعه جامعه را کند کند.

برخی از گروه های صوفی ممکن است دیدگاه های محافظه کارانه ای داشته باشند که مغایر با اصول مدارا و برابری باشد که می تواند منجر به تفکیک اجتماعی و نقض حقوق شهروندان شود.به طور کلی، ورود صوفیان به عرصه سیاست مستلزم تعادل بین احترام به اعتقادات مذهبی آنها و رعایت اصول سکولار و حقوق شهروندان است. و ماده قانون اساسی جمهوری قزاقستان باید به این امر کمک کند که می گوید در این کشور انجمن های مذهبی از دولت جدا هستند.

منبع: https://ulysmedia.kz/analitika/۳۵۲۸۶-sufizm-v-kazakhstane-put-k-prosvetleniiu-na-gosudarstvennom-poprishche/

کد خبر 20648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =